Tuesday 31 January 2012

Maksud warna pink/merah jambu

Siapa yang minat colour pink,sila angkat tangan? hehe..korang tahu apa maksud pink atau lebih dikenali sebagai merah jambu.

Maksud warna MERAH JAMBU/PINK

Ia warna larangan? Tidak. Sebaliknya, ia melambangkan keyakinan dan keberanian kerana anda memakai ton warna yang sering dilabel feminin.
Merah jambu…ada berani? Warna merah jambu atau pink sering membuatkan kebanyakan lelaki berkerut dan menggeleng. Ini kerana kaum lelaki menganggap warna ini sangat ‘tidak masuk’ dengan mereka.
Warna ini dianggap menyerlahkan ciri feminin yang sangat kuat. Lantas mengenakan warna ini bagi lelaki seolah-olah menghilangkan ‘kemachoan’ mereka.
Sebenarnya, tidak dapat dipastikan sejak bilakah perkaitan warna dengan sesuatu jantina mula dilakukan.
Warna merah jambu sering dilabel sebagai warna wanita dan warna biru, sebaliknya adalah untuk lelaki. Jika anda berfikir kedua-dua warna ini sememangnya secara tradisi dilabelkan sedemikian, ia sebenarnya tidak tepat.
Pensyarah di Lancaster University, Britain, Dr. Veronika Koller mendakwa, sebelum Perang Dunia Pertama, warna merah jambu biasa dipakaikan kepada kanak-kanak lelaki dan warna biru dikenakan oleh kanak-kanak perempuan.
Ini mungkin kerana merah jambu yang merupakan ‘basuhan’ warna merah dilihat lebih agresif berbanding warna biru yang sering dikaitkan dengan kelembutan seperti langit dan lautan.
Bagaimanpun, menurut Koller, keadaan berubah menjadi sebaliknya selepas Perang Dunia Pertama. Apabila pakaian pasukan beruniform, pekerja buruh kerja lelaki dan sektor pekerjaan yang dimonopoli kaum lelaki mula mengenakan warna biru, ton warna itu kemudian dilabel untuk lelaki.
Industri pemasaran kemudiannya mengambil warna merah jambu untuk diberikan kepada wanita hanya sebagai pertentangan.
Walau apapun, oleh kerana stigma merah jambu untuk lelaki begitu kuat hari ini, kita tidak dapat menghilangkan begitu sahaja persepsi itu.
Namun, kemunculan lebih ramai kelompok lelaki yang semakin obses dengan perubahan fesyen sedikit sebanyak membantu memudarkan persepsi itu.
Mesejnya mudah, jika kena gayanya anda mungkin mampu kelihatan lebih segak, mempesona walaupun dengan peragaan merah jambu.
Jika anda pernah menonton filem Brown Sugar, anda tentu mengakui betapa hebatnya baju panas merah jambu.
Dalam satu adegan, aktor Boris Kodjoe mengenakan baju panas crew-neck bula Kashmir merah jambu dengan seluar gelap dan ia kelihatan sangat menarik. Sememangnya warna merah jambu amat padan digandingkan dengan hitam, kelabu atau biru gelap yang memberi pernyataan sofiskated.
Memakai kemeja berwarna merah jambu di pejabat memudahkan anda meraih perhatian memandangkan tidak ramai yang memakainya.
Ia bukanlah satu masalah sekiranya baju yang dikenakan sesuai dengan bentuk tubuh anda dan tidaklah terlalu terang.
Satu lagi, elakkan daripada menyingsing lengan baju sehingga ke bahagian siku, kerana ia akan menambah ciri feminin apabila menyerupai potongan pakaian wanita. Kemeja berjalur merah jambu halus juga patut dimiliki di dalam almari baju lelaki.
Baju T merah jambu dengan kolar berwarna putih yang kontras pula memberikan anda penampilan yang modern-edge, sesuai dengan gaya urban. Mengenakan seluar merah jambu sememangnya tidak bersesuaian untuk lelaki melainkan dengan suit.
Bagi pria yang baru hendak berjinak-jinak dengan warna merah jambu, anda boleh memulakannya dengan aksesori. Aksesori seperti jaket, stokin dan topi berwarna merah jambu adalah tidak digalakkan bagi lelaki. Tetapi, sesetengah lelaki mampu tampak hebat dengan tali leher, sapu tangan atau kot berwarna merah jambu. Aksesori berwarna merah jambu pucat sesuai berpadu bersama pakaian coklat dan kelabu.
Seperti merah, warna merah jambu juga melambangkan cinta. Jika merah membawa maksud keghairahan, merah jambu membawa maksud romantik dan mempesona. Merah jambu adalah warna kesukaan wanita dan anda mungkin mampu menarik perhatian.
Bukan sahaja kerana rona merah jambu bersesuaian dengan ton kulit kebanyakan manusia dan semakin ramai lelaki yang mengenakannya, memakai warna merah jambu juga membuat anda sebaris dengan jejaka idaman wanita dunia seperti Ashton Kutcher, Usher, Tyson Beckford, Saif Ali Khan, Hrithik Roshan, Rod Steward mahupun Donald Trump.
Satu lagi, jika anda seorang lelaki ia kini ada definisi baru. Ia melambangkan anda seorang yang yakin dan berani!
“Seorang lelaki yang memakai warna merah jambu menunjukkan dia seorang berkeyakinan dan berani kerana memakai ton warna yang sering dilabel feminin,” kata Stan Williams, pengarah Maxim, sebuah majalah gaya hidup lelaki.
Jadi, adakah anda berani?

No comments:

Post a Comment